website statistics

Monday, March 10, 2008

När man inte vet

Måste tipsa om SvD:s serie om "kvartlivskrisen". Så bra.

"Nina" skriver i dagens tidning: "Efter att ha läst första delen satte jag mig ner och bara grät. Det var som en tung börda lyfts från mina axlar och jag fick läsa om något som jag hela tiden känt, men inte kunnat sätta ord på. Jag är 25 år och /../ kan se tillbaka på de senaste åren och känna att alla beslut jag tagit har känts helt rätt och samtidigt helt fel."

Jeanine Strömberg skriver: "Det blir mer och mer press på den enskilde individen att lyckas i en allt mer hårdnande konkurrens på en tuff bostads- och arbetsmarknad. I medier förmedlas ständigt bilden av vad det är att vara framgångsrik och lyckad. Man ska ha ett statusjobb, tjäna bra, vara lycklig och vacker och ständigt vara påväg mot mer och bättre. /.../ man ska helst inte vara mer än runt 30 innan man uppnått det mesta."

Jag håller med om allt som tas upp och känner också igen mig i mycket. Hur "pressen" stressat och oroat och hur jag ibland bara längtat efter att få sitta i en fiskebod på Gotland...

SvD:s serie är mycket läsvärd.

Del 1: Knappt vuxen, redan gammal

Del 2: Livsval får många att skärma av

Del 3: Skammen att inte vara perfekt

Del 4: Många läsarbrev om kvartlivskrisen

No comments: