website statistics

Monday, November 17, 2008

Vägg nummer två

För ett tag sedan kommenterade jag Helena Gierttas ledare i Journalisten. Läs ledaren här.
Den handlade om det fullständigt idiotiska i att vi journalister lasas ut efter elva månader. Diskussionen i forumet löd som väntat: "usch och fy och stackars vikarier, vilket slöseri med kompetens och vilken belastning för redaktionerna...". Jag håller med! Men - det finns en annan aspekt också, som jag nästan tycker är viktigare. Eftersom jag nu (bättre sent än aldrig) såg att jag fått en kommentar, får jag i alla fall lyfta upp min åsikt som förstasidesstoff på min egen blogg!


Charlotte Pehrson 23 okt 2008, 23:48 #
En aspekt som inte tas upp i debatten är hur läsarna/lyssnarna/tittarna påverkas av utlasningen. Jag tycker att utlasning är ett djävulens påfund och instämmer i det som sagts om detta i tidigare inlägg. MEN jag förfäras också av hur det drabbar dem vi jobbar åt – allmänheten. Nya, gröna vikarier ska på ett par månader lära känna en ny kommun, skapa sig ett kontaktnät, och gärna visa framfötterna genom att leverera slagkraftiga rubriker för att ha någon som helst chans att få stanna kvar. Petitesser lyfts upp till huvudnyhet, såväl fakta som namn blir fel, beskrivningen av hela händelseförlopp förvrids, när inte relevant bakgrundskunskap finns. Var elfte månad ska kommunpolitikerna åter förklara allt från grunden, för ytterligare en ny vikarie. Hur ska en läsare någonsin kunna värja sig mot den falska eller felaktiga verklighetsbeskrivning som jag är övertygad om många gånger skapas på grund av de usla anställningsförhållandena? Detta är en mycket viktig fråga som jag tycker förtjänar betydligt mer uppmärksamhet. Las får inte bara negativa följder för oss anställda, utan också för vår publik.
Jag får ofta höra: “Ni unga har ju inget behov av fasta jobb, som vi hade förr i världen, ni är vana vid att hoppa runt och känner säkert en frihet i det”.Suck.


Helena Palén Olofsson 25 okt 2008, 11:13 #
Charlotte Pehrson: Fantastiskt bra aspekt. Viktig kommentar med tanke på tidningarnas uppdrag. Men här kan man säga att dom genar å det grövsta. Tidningarna alltså. Din kommentar borde toppa ettan på varje tidning i Sverige. Vilken nyhet! Dom utlasade (den utnyttjade kadern) och medborgarna seglar i samma båt. Dom borde göra gemensam sak. Men vilken tidning skulle skriva om det?

No comments: