website statistics

Tuesday, April 17, 2007

Ett barn för fem dollar

Skulle ha velat ta en bild på uteliggarna på gatan utanför hotellet, pojken jag såg sova på en refug imorse och den gamle mannen som gick och tog upp rester ur soptunnorna när jag gick hem från Sky Train ikväll. Men någon måtta får det vara på friheterna. (riskerar inte heller kameran på en mork gränd! :-). Bangkok är verkligen en stad av kontraster och jag är glad att jag fick åka hit. Har intervjuat folk idag, bland andra programansvarig på Ecpat International som arbetar med barnsexfrågor. Han var oerhört kunnig och inspirerade mig verkligen. Resor ger perspektiv. True dat. Mellan 500 och 600 barn sägs ”gå åt” i badorten Pattaya – varje kväll – för att tillfredsställa kåta turisters lustar. Det är så att man vill spy. Min stora nackdel när jag nu åker till Phnom Penh är att jag är kvinna. Barnen som säljer sig för några dollar kommer inte att prata med mig, och förövarna kommer inte att snacka vitt och brett om sina eskapader med mig på barstolen bredvid. Det är sjukt så många världar det finns, som man inte har en aning om överhuvudtaget existerar.

No comments: