website statistics

Monday, April 16, 2007

Shopping, kärlek och buddhor (i omvänd ordning)



Shopping

Kärlek (Jag ser hemsk ut men jag bjuder på det)



Buddhor
(it's all about the money)

Idag tog jag en guidad tur. Valet stod mellan två turer: tempeltur eller palatstur. Det blev den första eftersom jag är ganska intresserad av religion. Klockan elva blev jag hämtad på el hotel. två timmar senare körde vi fortfarande runt i stan och hämtade upp folk. Sedan följde tre och en halv timme buddhastatyer i olika storlekar och en guide som ingen förstod. Till allt sa han ”this is 74 years old”. Jag fattade noll. Det var det värsta jag varit med om. Vilken turistfälla. Efter att ha sett the Golden Buddha (världens största i massivt guld) och ungefär 200 andra blev vi slussade till någon sorts ”factory outlet” för smaragder. Där var det tänkt att vi skulle köpa blingbling. Fruktansvärt.

Ännu värre var att en 50-årig irakier som var med på turen hade utsett mig till sitt hjärtas dam för dagen. Klängde vid mig som ett plåster, bad mig att ta kort på honom framför varenda en av de jäkla statyerna (helt sinnes! Vad ska han göra med alla bilder?), pussade mig på handen och frågade om jag ville ses ikväll. Jag avböjde vänligt. Lyckades smita mot slutet och tog mig till köpcentret MBK, där jag handlade kopia på Mulberry väska åt lillsyrran åt en glass och strosade runt. Gick i två timmar men hann bara täcka ungefär tio procent av varuhusets yta. Hur stort som helst! Köpte ett par fina Diesel (eller vad det nu är…) jeans för 150 kr. På kvällen träffade jag en kompis till en kompis som arbetar och bor i Bangkok. Han tog mig till en ”sportsclub for members only” där jag fick smaka riktig thailändsk mat och en väldigt intressant inblick i hur det är att leva här. Mycket trevligt! Tack, Magnus!

Och så fick jag veta att hotellet jag bor på troligtvis är ett hotell för ”affärer”, där gifta män checkar in över dagen för att hoppa runt i sänghalmen med sin älskarinna. Sådana hotell finns det visst gott om och jag bor på ett av dem (ett sunkigt sådant). Gött.
Imorgon intervjuer. På onsdag mot Phnom Penh.

2 comments:

Unknown said...

Tror att vi alla gått på en sån där turistfälla någon gång. För min del var det en bananplantage... Sköt om dig! Kram /Dini.

Anonymous said...

låter som om du kommit helt rätt alltså. och underbart att bi utsedd till dagens dam. var rädd om dig och jag ser fram emot att se blider från phnom phen, har hört att det ska vara en väldigt vacker stad.